Inspiratie - Nieuws & Blog
 
 
.
.
 

School voor Relaties





Je emoties delen met je partner, hoe doe je dat?


In onze vorige blogpost hadden we het over uiten van je emoties: we hebben eerst zélf te voelen wat er te voelen valt voordat we ‘onze shit’ over een ander heen kappen.
Verdriet, angst en boosheid willen gevoeld en erkend worden, eerst door jezelf. En ja, vervolgens ook in verbinding met anderen. Dat is het meest helend voor al je emoties. 
Maar hoe doe je dat dan?

We kunnen niet genoeg benadrukken om eerst te kijken naar je eigen stuk.
Want soms raken onze natuurlijke emoties ondergesneeuwd onder vele lagen gestapelde emoties gebaseerd op oude, onverwerkte pijn. Je hoeft niet terug te keren naar die oude pijn.
Het gaat om hier én nu, op dit moment vraagt een emotie om aandacht. Maak er daarom eenvoudigweg hier en nu even tijd voor om te voelen wat er IS en voel welke emoties je nu hebt. 

Stel jezelf deze vragen: 
Wat voel ik in mijn lijf?
Waar voel ik dat?
En voel het. Zonder oordeel. 

Als je angst voelt, blijf bij die angst, ga er naar toe, zonder een verhaal af te draaien hoe erg het allemaal is, want dat is niet de bedoeling. Het is wél de bedoeling om de pure natuurlijke emotie te voelen. Je laat het zijn zonder het weg te duwen. Ga er net naartoe. Net zolang tot het minder wordt en zelfs verdwijnt. Of maak het net groter. Stel dat je spanning voelt in je buik, dan kan je er naartoe gaan, en je proberen voorstellen dat het groter wordt, en nog groter, net zo lang tot het verdwijnt. Als je in je natuurlijke emotie durft te gaan, dan verdwijnt de oude pijn vanzelf. En dat is een gezonde basis om je emoties te gaan delen met je partner.

Als je een partner hebt en je wil je emoties delen, communiceer dan je natuurlijke emoties in oogcontact met je partner. Leg vooraf even uit wat je gaat doen en vraag dat je partner er gewoon even voor jou kan ‘zijn’. Zorg ervoor dat het geen uitwisseling wordt of een gesprek met advies. Wil je partner ook graag delen, laat daar dan even tijd tussen. Wat belangrijk is, is dat je partner je emoties niet gaat proberen oplossen. Waar het om gaat is dat je in oogcontact kan delen en dat je partner zegt ‘ik hoor je, ik luister naar je, ik zie het, het tis oké’. Zo werkt delen van je emoties in verbinding. 

Als je vrijgezel bent, of je partner is om wat voor reden dan ook niet ter beschikking, blijf dan niet zitten met je emoties. Deel je natuurlijke emotie met een goede vriend of vriendin en volg dezelfde stappen als hierboven. 

Als je geen connectie meer voelt met je partner, of hij trekt zicht terug, check dan eerst wat er bij jou aangeraakt wordt dat je partner dit doet. Wat voel je? Wat doet het met je? Wat is van het hier en nu en wat heeft te maken met oude pijn uit het verleden? Vanuit het gezonde volwassen stuk kan je kijken naar wat je hier en nu te doen hebt. Vervolgens kan je communiceren met je partner wat het met je doet, wat je behoefte is, en vragen hoe jullie hier samen iets kunnen aan doen. 

---

Wil je nog meer weten over emoties en relaties en hoe jij de relatie met je partner kan verbeteren?
Schrijf je in voor onze gratis introductieworkshop op woensdag 1 juli in Melle (regio Gent)

In de School voor Relaties leren mannen en vrouwen waarom hun relaties lastig zijn, maar vooral ook hoe je je relaties kan veranderen.
Door de confronterende aanpak, slaag je erin om een liefdevolle relatie te hebben én te houden. 


geschreven op 23-06-2020





 
 
.
.
 
 
Ontvang ons gratis e-book over bindingsangst en verlatingsangst

e-book aanvragen
 
SCHOOL VOOR RELATIES

 0475 786 470
 info@schoolvoorrelaties.be
 facebook
School voor Relaties is het geesteskind van Patricia Van Lingen
© School Voor Relaties | Alle rechten voorbehouden | Algemene voorwaarden & Privacy Verklaring | WebDevelopment Novatrix